Jag har i dagsläget besökt över 60 av världens länder.

2019

USA (Los Angeles och San Diego)

MEXICO (Tijuana) KOMMER INOM KORT!!!

2018

Jag och min dotter Isolde i Belgrad.

2017

Charlie vid Checkpoint Charlie, Berlin.

2016

Jag med mina söner Caspian och Charlie i Israel 2016.

2015

SOMALIA/SOMALILAND (Hargeisa och Berbera)

ETIOPIEN (Addis Abeba, Lalibela, Dire-Dawa och Harar)

FRANKRIKE (Paris)

IRAK (Irakiska Kurdistan)

Daniel i norra Somalia, december 2015.

2014

Den antika staden Baalbek i Bekaadalen, Libanon 2014.

2013

FÖRENADE ARABEMIRATEN (Dubai)

oman.htm OMAN (Muskat och Nizwa)

Nattvy över Dubai.

TURKIET (Istanbul)

Sultanahmetmoskén (Blå moskén) i Istanbul 2013.

2012

Reaktor 4 i Tjernobyl, Ukraina 2012.

2011

USA (New York och Washington, DC)

New York City, USA 2011.

2010

SKOTTLAND (Glasgow och Edinburgh)

LETTLAND (Riga)

LITAUEN (Vilnius)

Vy över Edinburgh, Skottland 2010.

2009

ESTLAND (Tallinn) - Annorlunda men igenkännande

FINLAND (Helsingfors) – Sisu, bastu och hårdrock

TJECKIEN (Prag) - Ett återbesök i den gyllene staden

Prag, Tjeckien 2009.

2008

UNGERN (Budapest) - Juvelen vid Donau

Parlamentet (Országház) i Budapest, Ungern 2008.

2007

SPANIEN (Barcelona) - Europas hetaste storstad

Barcelona, Spanien 2007.

2006

JAPAN - Landet annorlunda

Tokyo, Japan 2006.

2005

MALTA - Öriket med 7000 år av spännande historia

POLEN (Warszawa, Krakow, Auschwitz och Zakopane)

Fiskebyn Marsaxlokk, Malta 2005.

2004

PORTUGAL (Madeira) - Atlantens flytande trädgård

NEDERLÄNDERNA (Amsterdam)

Amsterdam, Nederländerna 2004.

2003

IRAN - En glimt bakom slöjan

ISLAND - "Sagornas vackra ö"

Arg-é Bam, Iran 2003.

2002

KUBA - Karibiens oslipade diamant

JAMAICA

FRANKRIKE (Rivieran med Nice, Cannes och Antibes)

MONACO

Bilar i Havanna, Kuba 2002.

2001

KROATIEN

SLOVENIEN

ITALIEN (Venedig)

ECUADOR (Quito och Galapagosöarna)

PERU (Lima, Cuzco och Inkaleden)

BOLIVIA (La Paz)

CHILE (Santiago)

Machu Picchu, Peru 2001.

2000

TURKIET (Marmaris)

GREKLAND (Rhodos)

Marmaris, Turkiet 2000.

1998

INDIEN (New Delhi, Kashmir, Calcutta och Varanasi)

Tvagning i den heliga floden Ganges, Varanasi, Indien 1998.

1996 - 1997

ISRAEL - Mitt oheliga besök i det heliga landet

JORDANIEN - Det vänliga kungariket

EGYPTEN - Faraonernas och pyramidernas land

SYDAFRIKA - Safari i Krügerparken

MALAYSIA

SINGAPORE - De underliga reglernas land

INDONESIEN (Bali) - Världens vackraste ö

AUSTRALIEN (Sydney, Brisbane, Byron Bay och Gold Coast)

HONGKONG

THAILAND– Leendenas land

FOLKREPUBLIKEN KINA

Risfält i Ubud på ön Bali, Indonesien 1997.

Lite kort om mina resor:

Under min militärtjänstgöring som fältjägare i Norrland 1995 - 1996 dök de första planerna på en långresa upp. Kylan och snön gjorde att jag mer och mer ville söderut. Jag finansierade min första långresa genom att jobba hela sommarsäsongen 1996 på Lisebergs spelavdelning. Mina sparade pengar till det planerade körkortet använde jag till att köpa flygbiljetter för istället...

Fältjägare 8118 Werner med en 12,7mm Ag 90 (Barrett M82A1).

1996 - 1997

Hösten 1996 åkte jag iväg på mitt största äventyr hittills. Jag hann besöka elva länder på de sex månader jag reste.
På min resa besökte jag platser och länder jag bara hade sett på bild och läst om tidigare;
Israel, Jordanien, Egypten, Sydafrika, Malaysia, Singapore, Indonesien, Australien, Hongkong, Thailand och slutligen Folkrepubliken Kina.
Jag började min resa i Israel där jag jobbade på kibbutz. Från Israel tog jag mig vidare till Jordanien med buss. Detta land gillade jag skarpt. Från Jordanien åkte jag färja över Röda Havet till Egypten. Pyramiderna i Giza var en otrolig upplevelse! Jag trivdes inget vidare i Kairo utan åkte tillbaka till Israel. Efter några dagars upptäcktsfärd i Israel flög jag till Sydafrika där jag var på Safari i Krüger National Park. Nästa stopp efter Sydafrika var Kuala Lumpur i Malaysia. Därifrån tog jag mig vidare med nattbuss till Singapore. Från Singapore flög jag sedan till "paradisön" Bali i Indonesien. Denna ö hör till de vackraste platserna på jorden. Efter några fantastiska dagar med mycket sol och bad flög jag vidare till Australien där jag besökte Sydney, Brisbane och Byron Bay. Från Australien fortsatte min resa till Bangkok i Thailand. I Thailand tog jag mig söderut till öarna Koh Samui och Koh Pha-Ngan. Från Thailand flög jag vidare till Beijing i Folkrepubliken Kina. Att till sist få se den kinesiska muren med egna ögon blev en perfekt avslutning på min långa resa.

1998

Äventyrs- och reslusten hade bara blivit starkare och sommaren 1998 reste jag iväg till Indien under tre intensiva veckor.
I Indien besökte jag New Delhi, Agra med Taj Mahal, Calcutta och Varanasi. Jag gjorde även en avstickare till Kashmir med sin vackra natur och snöklädda bergstoppar.

2000

Jag skaffade egen lägenhet under hösten 1998 och mina respengar gick åt till den, därför dröjde det till sommaren 2000 innan jag gav mig ut och reste igen. Denna gång gick resan till Turkiet och Grekland.

2001

I början av juni 2001 åkte jag till Kroatien. Jag besökte även Postojnagrottan i Slovenien och den romantiska staden Venedig i Italien.

I september samma år for jag iväg på ett annat spännande och fantastiskt äventyr - Sydamerika.
Jag startade i Ecuadors huvudstad Quito. Därifrån gjorde jag en avstickare till Galapagosöarna med sitt fantastiska djurliv.
Från Ecuador flög jag vidare till Peru och Lima. Från Lima flög jag till den gamla Inkahuvudstaden Cuzco där jag gick den berömda Inkaleden i fyra dagar fram till ruinstaden Machu Picchu.
Efter Inkaleden och Machu Picchu åkte jag buss från Cuzco, via Titicacasjön, till Bolivias huvudstad La Paz. I La Paz var jag med på en arrangerad tur där man cyklade mountainbike på 4750 meters höjd omgiven av Andernas bergstoppar.
Från La Paz flög jag sedan vidare till Chiles huvudstad Santiago.

Galapagos, Ecuador.

2002

Sommaren 2002 var det dags för nästa resa. Denna gång bar det iväg till Kuba. Detta land rekommenderas varmt! Otroligt vänliga människor och mycket att se och göra. Jag hamnade helt oplanerat på Jamaica under denna resa.

En månad efter min hemkomst från Kuba och Jamaica åkte jag till Franska Rivieran och Monaco tillsammans med en god vän. Rivieran är otroligt vacker men det är långt ifrån något budgetresmål. Tack vare att vi bodde i min väns föräldrars lägenhet kom vi billigt undan.

2003

I slutet av april 2003 for jag i väg till Iran (!). Denna resa hör till en av de absolut bästa resor jag gjort. Iran är ett land med en mycket rik historia, en otroligt vänlig och trevlig befolkning och enorma kulturskatter. Iran är billigt, säkert och ett mycket spännande resmål som jag verkligen kan rekommendera.

Daniel i Iran 2003.

Drygt en månad efter att jag kommit hem ifrån Iran var det dags att packa ryggsäcken igen. Denna gång åkte jag till Island tillsammans med min flickvän Jessica. Få andra länder slår Islands vackra natur, friska luft och otroligt goda mat. Vi hade en underbar vecka på Island och hann med att se valar, rida Islandshästar, bada i varma källor, åka på Jeepsafari och mycket annat. Läs mer på min sida om Island...

Jessicas och min smak för resor och vackra öar hade vuxit sig starkare under vintern. På våren 2004 reste vi till den portugisiska ön Madeira ute i Atlanten. En vacker ö med fantastisk grönska och spännande landskap.

2004

De svenska somrarna är bäst i hela världen men med ett stort undantag, sommaren 2004. Sommaren ville liksom aldrig komma igång och plötsligt blev det höst. Denna kalla, blöta och blåsiga sommar arbetade jag som ordningsvakt på Liseberg efter att ha ledsnat på mitt yrke som grafiker. Med få soliga dagar och långa regniga arbetspass i nöjesparken ville jag packa ryggsäcken igen. Jag fastnade för Amsterdam vilket visade sig vara en lyckoträff.

2005

Sommaren 2005 bar det iväg till Malta tillsammans med Jessica. Av någon oförklarlig anledning har vi främst valt öar som resmål då vi rest tillsammans. Antagligen är det havet, vacker natur och skaldjursmiddagar som lockar oss. Vi förlovade oss på denna vackra lilla ö mitt i det blå Medelhavet...

Jessica i Marsaxlokk, Malta.

Hösten 2005 reste jag till Polen en vecka. Jag besökte huvudstaden Warszawa, den vackra staden Krakow, bergsbyn Zakopane och de forna koncentrationslägren Auschwitz och Birkenau (Auschwitz II).

2006

Våren 2006 for jag iväg till ett land jag länge drömt om att få besöka - Japan. Japan var precis lika fantastiskt, annorlunda och konstigt som jag hade föreställt mig. Under min resa besökte jag följande städer; Tokyo, Nikko, Kyoto, Nara, Himeji, Nagoya och Hiroshima. Tokyo var en stad som jag föll för.

2007

I april 2007 åkte Jessica och jag iväg till en av Europas populäraste och hetaste storstäder - Barcelona.

I juli 2007 föddes vår son, Caspian. Vi får se om han har samma stora reslust som sin far, hur som helst så dröjde det inte länge förrän han fick en egen liten ryggsäck...

2008

Jag hade varit pappaledig med Caspian ett par månader när jag blev sugen att ta med honom på en kort utlandsresa 2008. Jag fastnade för Ungerns huvudstad Budapest med dess vackra byggnader, goda mat och fantastiska termalbadhus. Efter denna resa kan jag verkligen rekommendera att resa med barn. Det gäller dock att planera extra noga, räkna med betydligt mer packning än normalt och att resa på barnets villkor.

Budapest.

2009

Sommaren 2009 for jag på en kortare resa till grannhuvudstäderna Tallinn och Helsingfors. Tallinn visade sig vara en stad med många sevärdheter och underbara restauranger. Efter två nätter i Tallinn åkte jag snabbfärja över till Finlands huvudstad Helsingfors. Sista kvällen i Helsingfors avslutade jag med att gå och se världens absolut största och bästa heavy metal-band, Metallica. Att kombinera ett besök i en ny storstad med en konsert visade sig vara en alldeles utmärkt idé.

I oktober 2009 besökte jag Tjeckiens vackra huvudstad Prag med min son Caspian, då två år gammal. Prag är en av Europas vackraste städer och bjuder på mängder av sevärdheter.

2010

Jag och min yngste bror Emil besökte storstäderna Glasgow och Edinburgh i Skottland under hösten 2010. Whisky, världens häftigaste dialekt och flera filminspelningsplatser från exempelvis filmerna Da Vinci-koden och Trainspotting lockade.

Whiskyprovning i Edinburgh, Skottland.

Fler vackra Europeiska storstäder lockade mig och månaden därpå besökte jag Lettlands huvudstad Riga och Litauens huvudstad Vilnius. Båda städerna har vackra stadskärnor med sevärd arkitektur och fantastiska byggnader. Sedan är enbart lyxrestaurangen DOMM i Vilnius värt resan hit.

2011

En veckas sol och bad på all inclusive-hotell i Alcudia, Mallorca med familjen i oktober 2011 var perfekt för att få energi inför vintern. Ett perfekt resmål när man reser med småbarn. Långgrund sandstrand, barnvänligt och flera sevärdheter som gick att pricka av med hyrbil.
Knappt två veckor senare flög jag över Atlanten till USA. Jag besökte världsmetropolen New York och blev blixtförälskad i världens bästa stad. Jag besökte även huvudstaden Washington, DC. Storstaden New York kommer jag definitivt att besöka igen, jäklar vad jag älskar den staden!

Daniel och poliser i New York..

2012

I februari 2012 föddes Caspians lillebror Charlie. Nu har jag två söner att upptäcka världen tillsammans med...

Ukraina lockade med Tjernobyl och "spökstaden" Pripjat liksom huvudstaden Kiev och den vackra kuststaden Odessa vid Svarta havet och i september 2012 blev resan av.

Daniel framför Reaktor 4 i Tjernobyl, Ukraina.

2013

I maj 2013 åkte jag och min äldste son Caspian till Istanbul i Turkiet. Istanbul var ett spännande resmål för en femåring med sina enorma palats, basarer, turkiska badhus och världens godaste glass...
Jag blev störtförälskad i denna storstad och det dröjde inte många år förrän jag gjorde flera återbesök.

I november 2013 åkte jag till Dubai i Förenade Arabemiraten. Dubai var ett fantastiskt resmål! På samma resa gjorde jag även ett kort besök i Sultanatet Omans huvudstad Muskat.

Vy över Dubai.

2014

Redan några månader senare i mars 2014 besökte jag det lilla landet Libanon som visade sig vara ett land med fantastisk mat, antika ruinstäder och mäktiga sevärdheter och en otroligt intressant nutidshistoria. Jag besökte huvudstaden Beirut varifrån jag gjorde dagsutflykter till bland annat städerna Byblos, Sidon, Jounieh, Zahle och Baalbek.
Under samma resa gjorde jag även ett kortare besök i min personliga favoritstad Istanbul i Turkiet...

Ruinstaden Baalbek i Libanon 2014.

Hösten 2014 reste jag till Ryssland för några dagars besök i den vackra storstaden Sankt Petersburg och huvudstaden Moskva. Just Moskva med alla sina sevärdheter och rika historia blev höjdpunkten på denna resa.

2015

I mars 2015 åkte jag på ett fantastiskt äventyr till irakiska Kurdistan. Detta "andra Irak" bjöd på underbart god mat, gästvänliga och trevliga kurder och ett vackert landskap. Jag besökte bland annat huvudstaden Erbil (Arbil), Sulaymaniyya och Halabja på gränsen till Iran.

Daniel i irakiska Kurdistan!

När min fotbollstokige son Caspian fyllde åtta år fick han en fotbollsresa till Paris i födelsedagspresent. I augusti 2015 åkte Caspian och jag och besökte denna otroligt vackra och trevliga storstad. Höjdpunkten på hela resan var fotbollsmatchen mellan Paris Saint-Germain (PSG) och GFC Ajaccio på Parc des Princes.

Caspian och pappa i Paris.

I november och december 2015 for jag iväg på äventyr i Afrika. Jag besökte Etiopien och Somaliland i norra Somalia. Dessa två helt olika men fantastiska resmål bjöd på vänliga människor, underbar mat, spännande sevärdheter och ett och annat äventyr...

Daniel dricker fulöl i Etiopien.

Med min livvakts Kalashnikov i Somalia.

2016

I mars 2016 åkte hela familjen till Istanbul och Israel. Just Istanbul hör till en av mina absoluta favoritstäder. Och att få återbesöka Israel efter 20 år kändes både spännande och fantastiskt på samma gång...
I Israel hyrde vi bil och besökte förutom Tel Aviv och Jerusalem även norra Israel och så hann vi med att bada i Döda havet.

Jessica, Caspian och Charlie i Istanbul.

I oktober åkte jag till Rom och levde livet fullt ut med god mat, otroligt goda Amaroneviner, stark espresso och delade den magiska stämningen på läktaren Curva Sud med fanatiska fotbollsfans på Roms Olympiastadion.

I december 2016 föddes Caspian och Charlies lillasyster Isolde.

2017

I mars 2017 besökte jag Berlin tillsammans med min femåring Charlie. Berlin visade sig vara både ett barnvänligt och spännande resmål. Vi gjorde även ett besök i ett av världens största äventyrsbad - Tropical Islands utanför Berlin.

Lycklig Charlie i en Lamborghini Huracán Spyder i Berlin.

I november 2017 besökte jag ett annorlunda och förhållandevis okänt resmål - Azerbajdzjan. Landet och dess huvudstad Baku vid Kaspiska havet visade sig vara ett resmål med spännande arkitektur, otroliga maträtter och spännande naturfenomen som lervulkaner. Azerbajdzjan blev också det 60:e land jag besökt.

Daniel i Azerbajdzjan.

2018

Jag var föräldraledig första halvåret 2018 med min dotter Isolde. I april samma år valde vi att möta våren i Serbiens vackra och trevliga huvudstad Belgrad. Belgrad bjöd på högsommarvärme redan i april och visade sig vara ett utmärkt resmål med en nyfiken ettåring. Förutom sagolikt god mat och en spännande nutidshistoria visade sig Serbien vara ett riktigt budgetresmål då reskassan visade sig räcka nästan hur långt som helst.
Vi hann även med ett kortare besök i Serbiens näst största stad, Novi Sad.

Isolde med pappa på lyxrestaurang i Belgrad.

I maj 2018 besökte jag och min äldste son Caspian metropolen London. Staden är och kommer alltid vara ett av de mest populära destinationerna för oss Skandinaver. Staden lämpar sig utmärkt för ett kortare besök men glöm bort att försöka hinna med alla sevärdheter under en långhelg. Alla stadens sevärdheter tillsammans med alla trevliga Londonbor gör att man genast längtar tillbaka!
Vi hann ändå besöka de absolut största sevärdheterna som Tower of London, Tower Bridge, Buckingham Palace, London Museum och Palace of Westminster. Höjdpunkten var ändå Warner Bros. Studios utanför London där de spelade in de åtta Harry Potter-filmerna.

Caspian på platform 9 ¾!

I oktober 2018 åkte hela familjen till underbara Cypern. Vi åkte med researrangören Ving och bodde på utmärkta familjehotellet Sunwing Sandy Bay Beach i Ayia Napa. Sex pooler, 30 grader i skuggan, all inclusive och mängder av sevärdheter och historia bara någon timmes bussresa från hotellet. Jag kan rekommendera både Cypern som resmål och utmärkta Sunwing Sandy Bay Beach.

Sunwing Sandy Bay Beach, Ayia Napa Cypern.

2019

I mars 2019 åkte jag till underbara Kalifornien, USA. Jag hyrde bil och prickade av sevärdheter och filminspelningsplatser både i Los Angeles och San Diego. Jag hann även med en avstickare till Tijuana i Mexiko.
Min 43:e födelsedag firades i Compton och avslutades med middag på Rainbow Bar & Grill och livekonserter på nattklubbarna Whisky A Go Go och Viper Room på Sunset Strip.
Jag älskar USA, och särskilt Kalifornien, och jag har redan planerat nästa besök...

Daniel i Los Angeles.

Drömresan går till de platser och länder som jag ännu inte besökt.
Vi får se vart det bär av nästa gång... På återseende!

/ Daniel Werner
www.danielsresor.se

Just nu planeras nya spännande resor och fantastiska äventyr...